Ráno bez kávy. To jde?

Znáte to. Ráno vstanete a první nápoj, po kterém sáhnete (nejlépe na lačno), je hrnek voňavé kávy. Saháte po něm v domnění, že se tak ráno nastartujete. Je tomu ale opravdu tak? Co kdyby váš zítřejší den odstartoval jinak? Že si to nedokážete představit? Tak to alespoň zkusíme…

 

kav.zrnaPro mnohé je velmi těžké si představit, že by svůj den začínali bez kávy. Problém ale je, že kávoví pijani sice začínají na 1 ranním šálku, ale určitě u něho nekončí.

Postupem času se dopracují ke dvěma, ke třem. Někdo se naštěstí už na těch třech zastaví. Ale jsou i takoví „borci“, kteří zvládnou za den 4 až 5 šálků. A tím se v podstatě startují celý den.

Ale proč?

Protože už ani nejde o to se nastartovat, ale je to zvyk.

Navíc často vzniká stejně jako jiné závislosti, například:

  • z nudy (nejčastěji, když si chcete zpříjemnit čas v práci a firma navíc koupila super nový kávovar)
  • ze snahy zapadnout (všichni přece ráno pijí kávu;  přijdete někam na návštěvu a hned by do vás lili kávu; zajdeme na kafe je známější než zajdeme na čaj)
  • ale vždyť ono je to dobré (o tom se dá polemizovat, ale když pijete něco, co prošlo pražením, tak zbyla už je ta chuť a nějaký ten kofein, ale vše výživné už dávno zmizelo)

20160302_134023_Richtone(HDR)

Podstatou je, že dlouhodobé pití kávy (konkrétně tedy užívání kofeinu) přináší tělu únavu než příliv energie a může přispět k řadě vážným onemocněním.

Postupně totiž tělo vyčerpává, dráždí žaludek, narušuje mechanismus krevního cukru a působí nepříznivě na nervový systém. To jsou tedy dobré důvody, proč s kávou skončit.

 

Kávové náhražky

Pokud to někdo se sebou a svým zdravím myslí opravdu vážně a řekne teda kávě dost, tak většinou přejde na nějaké kávové náhražky. Prostě placebo efekt je mocný.

  1. Hnědé to je
  2. Voní to trochu jako káva
  3. Chutná to teda méně než káva, ale je to určitě zdravější.

 Zde je ale jedno velké ALE!

Tyto náhražky jsou totiž především instantní nápoje (většinou z praženého obilí, čekanky, a podobně). Pro pocit „Jo, nepiju kafe a jsem v pohodě“ asi dobrý, ale pro tělo ani tak ne. Díky pražení se totiž opět jedná o mrtvý nápoj bez výživného potenciálu. A že by vás ráno nastartoval se říct nedá.

Můj startér

Startovat den nebo startovat se po ránu je přirozené. Jakmile se totiž nastartujete, tak pak většinou jedete celý den. A jakmile vám večer ubývají síly, tak je to signál, že se již máte zklidnit, zrekapitulovat den a připravit se ke spánku.

Vraťme se ale teda k tomu STARTU. Jeho podstatou je to, že musíte nastartovat své TRÁVENÍ. A to kávou moc dobře nejde. Ano, trávení je potřeba nastartovat teplou tekutinou, ale bez kofeinu. Proto dávám přednost citronádě.

Jak na citronádu

  1. Odšťavněte si půlku citrónu.
  2. Šťávu nalijte do větší sklenice a přibližně do půlky přilijte studenou vodu. Nejlépe filtrovanou, ale pokud doma nefiltrujete, tak stačí alespoň odstátá voda (aby měl chlór čas vyprchat).
  3. K této směsi přilijte horkou (ne, vroucí!) vodu. Důležité je, aby výsledná teplota směsi byla vhodná k okamžitému pití. Musí být prostě přijatelně teplá.
  4. A nakonec ještě rozpusťte trochu medu.  citronada

Je to jednoduchý a úžasný způsob, jak si  to v bříšku pěkně zahřejete a připravíte na teplou snídani. Opět! Ranní jídlo by mělo být teplé.

V tradiční čínské medicíně se říká, že musíte nejdříve v kamnech (v žaludku) zatopit, a jakmile to dobře hoří, tak pak můžete během dne hodit do ohně i nějakou tu pneumatiku. Prostě trochu zahřešit 😉

Další nápoje

Kromě citronády ale existuje i spousta dalších (většinou) studených nápojů, které vás po ránu také dostanou na nohy. Ze všech musím nejvíce vyzdvihnout nápoj z mladého ječmene a řepný kvas. 

20160304_085145_Richtone(HDR)20160303_143001

Nápoj z mladého ječmene je prostě vitamín-minerál-enzym bomba, která na některé jedince má podobné účinky jako káva. Prostě vás nakopne!

Už cca 3 roky jsem věrná mladému ječmeni zn. FRESH a můžu ho tak z celého srdce doporučit.

Řepný kvas je zase skvělé krevní tonikum a prostředek proti únavovému syndromu.

Doma si ho lze jednoduše připravit a kromě pití ho lze použít i jako zálivku do sálatu.

Tak co, zkusíte zítřejší den odstartovat jinak nebo zůstanete věrní kávě?